SATU HARI SATU JUZ a.k.a ODOJ

Assalamualaikum w.b.t,




“Bacalah Al-Qur'an karena sesungguhnya dia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa’at kepada orang yang membacanya” (HR. Muslim)


ODOJ. Singkatan bagi One Day  One Juz -aktiviti membaca Al-Quran dengan objektif mengkhatam Al-Quran dalam masa 30 hari. Fenomena yang sedang berlaku di Indonesia. Fenomena ke? Erm.. mungkin kot. 

Aku tak tahu sejauh mana fenomena ni berlaku, tapi menurut mereka yang terlibat, seminggu lepas ODOJ dilaksanakan hanya beberapa puluh orang je yang ikut . Malah, untuk aktifkan satu group je memerlukan 15 hari.Tapi lain pulak yang berlaku sekarang. Dalam masa 3 minggu je dah 5000 orang sertai aktiviti ini.Dan ianya semakin berkembang di seluruh pelosok dunia -Subhanallah -seronok aku tengok. Bertambah hebat aktiviti ini bila adanya penglibatan dari para pelakon sinetron disana. Antaranya;





Tidak mahukah kita merasa lapang hati, minda dan masa. Seperti apa yang  diriwayatkan oleh Daru Quthni dari Anas r.aRasulullah saw memerintahkan: “Perbanyaklah membaca Al Qur’andi rumahmu, sesungguhnya didalam rumah yang tak ada orang membaca Al Qur’an, akan sedikit sekali dijumpai kebaikan dirumah itu, dan akan banyak sekali kejahatan, serta penghuninya selalu merasa sempit dan susah.”

CARA PERLAKSANAAN


Ada whatapps/ msg?


Ada kawan melebihi 30 orang?


Ada Al-Quran?


Ada masa? cari masa jika rasa tak ada..


Kalau cukup 4 syarat ni korang dah boleh start. Mula-mula promot la kat kawan-kawan korang yang berminat seramai 30 orang. Buat satu group what apps @ mesej @ apa saja medium penghubung antara korang yang effecient kemudian add 30 kawan-kawan korang yang nak join. 


Assign setiap seorang daripada kawan-kawan ambil satu juz yang berlainan untuk setiap seorang. Pastikan juz 1 - 30 adalah orang yang berlainan. Dah dapat tugasan tu boleh la start. Setiap orang perlu habiskan juz yang diberi dalam masa satu hari.


 Perhatian- set masa untuk habiskan satu juzuk dalam area pukul 10.00 malam. So, setiap orang yang dah habis beca akan laporkan pada PIC (lantik salah seorang) sebelum pukul 10 malam. Siapa yang tak habis lagi tu, akan ada 'angle' yang akan tolong habiskan. Siapakah mereka? kawan-kawan yang dah habis baca la yang akan tolong mereka2 yang belum habis baca untuk hari tu ( before pukul 12/11 mlm)


Dah settle untuk satu hari tu maknanya group korang seramai 30 orang tu dah khatam Al-Quran dalam satu hari.  method yang sama digunakan untuk hari yang berikutnya, tapi jika hari pertama anda baca juz 1 maka untuk hari ke 2 anda akan baca juz 2, sama juga dengan mereka yang mula membaca pada juz ke 13 teruskan juz ke 14 untuk hari ke 2. Rotate hingga hari ke 30. 


Sampai hari ke 30 anda akan dapat menghatamkan 1 Al-Quran sendiri. Hebatkan.. Untuk memulakan mungkin agak susah. tapi inshallah kalau dah selalu maka ia akan terbiasa. 




PELAKSANAAN

Hari ni da masuk hari ke-7 untuk tahun 2014. Aku masih tiada azam yang lengkap, inshallah aku nak implement ODOJ untuk tahun ni. Semoganya dipermudahkan. Jika mereka sang artis mampu melakukan walaupun sangat busy mengapa tidak kita, wahai penuntut universiti dan pelajar sekalian. Bukankah banyak masa untuk kita yang boleh digunakan dengan hal yang sepatutnya. 


1 juz - 10 helai



1 hari - 5 waktu solat

Setiap lepas waktu solat - baca 2 helai

Lepas isyak dah habis satu juz.

Cuba la ye..

Azam baru la dehh!

Akhir kata, aku rakyat Malaysia, bukan Indonesia. Tetapi kita satu agama, apa salahnya implement sistem  yang sama. 


Sudahkah anda tilawah hari ini?




UniKL MIAT

-Exam mode-

CONVERSATION

0 comments:

Catat Ulasan

Back
to top