Makin Tahu Makin Tak Tahu?


Berdakwah tapi takde Ilmu?-kisah benar yang telah aku tokok tambah untuk memudahkan jalan cerita

Pada suatu hari, dihalaman sebuah masjid yang masih dibenarkan bilal mengaji menggunakan speaker sebelum subuh, aku terjumpa seorang kawan, (asal jumpa kawan jer masjid, asal masjid jer jumpa kawan, macam alim sangat aku ni) lalu kamipun duduk lepak kejap di tangga masjid sambil berborak isu isu semasa laksana mamat dan minah berborak di wall facebook,

“Hamka, jika nak berdakwah, kita kena ada ilmu, cuba tengok mamat tu..”
(sambil merujuk kepada seorang lelaki beserban, berjubah, berjanggut yang boleh di tuduh sebagai budak tabligh atau ahli pas atau wahabi atau syiah atau penyanyi nasyid yang sedang beriktikaf selepas solat zohor)

“Mamat tu sibuk nak berdakwah ke sana ke mari, tapi ilmu takde, nak berdakwah kena ada ilmu!”

Begitulah luahan seorang kawan lama yang perasan pandai bab ugama kepada aku lalu aku menukilkan secara ringkas di sini.

Kau tahu apa maksud ilmu yang kau cakap mamat tu takde? Kau tahu apa maksud ilmu dari segi ugama?

“Maksud ilmu adalah pengetahuan yang di susun sebelum di gunakan dalam bidang bidang tertentu.”

Kepala otak kau! jika faham maksud ilmu adalah begitu, salah! cepat bagi jawapan yang betul tentang apa maksud ilmu?

“Err, Ilmu adalah proses untuk mendapatkan pengetahuan”
Itu bukan ‘ilmu’, itu ‘belajar’, cepat cakap, apa maksud ilmu! (Dalam hati: Bodoh rupanya mamat ni)

“ilmu adalah belajar dan amal”

Tak jelas maskud ilmu yang kau cakap tu, semua ilmu adalah untuk di amalkan jika berfaedah, sekarang ni kita bincang bab ugama, apa maksud ilmu ugama? Cakap orang takde ilmu ugama, aku tanya apa maksud ilmu pun tak tahu!

“Err, ilmu adalah jalan orang yang bertaqwa”

Lagilah tak betul, jawapan tu umum, susahlah macam ni.
Ok, aku bagi soalan mudah sikit, apa maksud solat?

“Maksud solat adalah bermula dengan niat dan berakhir dengan salam”
Itu bukan maksud solat, itu cara cara nak bersolat, aku tanya MAKSUD! Bukan cara cara!

“Err, solat adalah tiang ugama”

Ni tahu ke tak tahu ni?, berapa tahun dah solat tapi tak tahu maksud solat?
Baik, aku bagi soalan mudah sikit, apa MAKSUD kalimat Tauhid?

“kalimah Tuhid tu apa?”

Alahai.., (Dalam hati: bodoh rupanya), Kalimah Tauhid tu Kalimah La ila Ha illALLAH.

“OOOO, itu aku tahu, maksud kalimah itu adalah Tiada Tuhan Melainkan Allah”

(Dalam hati: Itu bukan MAKSUD mangkuk!,) Itu MAKNA, budak darjah satu pun tahu makna kalimah Tauhid tu, tapi aku tanya sekarang MAKSUD! Bukan makna!
 
(garu garu kepala sambil tersengih)

...........................

Ini bukanlah hasil karya aku. Hanya separuh dari artikel ini yang aku post. Kalau nak taw apa sambungan dier. Leh klik link ini. Dipetik dari blog Kereta Mayat. 

Selamat membaca.

CONVERSATION

0 comments:

Catat Ulasan

Back
to top